Початкова школа

у 2016–2017 навчальному році

Укладач: Іванісова Світлана Іванівна, методист Запорізького ОІППО тел. 236-30-99, ciit_zp@mail.ru
Методичні рекомендації складені на 15.06.2016 року при відсутності документів МОНУ з цього питання.

У 2016-2017 н.р. залишаються чинними методичні рекомендації щодо викладання інформатики в 2-4 класах початковій школі, які були надані на 2015-2016 навчальний рік. В них були висвітлені такі питання:
ü умови реалізації мети та завдань курсу;
ü методи формування компетентностей учнів;
ü рекомендації  щодо ведення класного журналу;
ü оцінювання якості підготовки учнів з предмету «Інформатика» в початковій школі (Особливості безбального оцінювання);
ü структура календарно-тематичного планування;
ü рекомендації щодо змін у програмі;
ü перелік необхідних програмних засобів, адаптованих для навчання дітей молодшого віку.
Тому в методичних рекомендаціях щодо викладання інформатики в 2-4 класах початковій школі на 2016-2017 навчальний рік представлено тільки  доповнення.


Навчальні програми
У 2016/2017 навчальному році вивчення інформатики у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими навчальними програмами:
Клас
Наказ МОН
Особливості
Гіперпосилання на зміст чинної програми
2-4 класи
Наказ МОН України від 29.05.2015 № 584 «Про затвердження змін до навчальних програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»
Посилання  на наказ


Наказ МОН № 1495 від  22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів»
Посилання  на наказ
Розпочато процес модернізації навчальних програм і на перше вересня програма буде оновлена
Слідкуйте за змінами, та самі приймайте участь у обговоренні.




Скачати Нова редакція програми з інформатики для 2-3 класу 2015-2016 н.р.


Скачати  Нову редакцію програми з інформатики для 4 класу.
Навчальні програми для початкової школи (варіативна складова)
1-2
класи
Методичні рекомендації з викладання цих пропедевтичних курсів наведено у Інформаційному збірнику МОН, № 25-27, 2010 р.
програма курсу «Інформаційна культура» 1-2 клас, автори: Пушкарьова Т.О., Саражинська Н.А., Гущина Н.І. рекомендована для навчальних закладів, які працюють за проектами «1 учень - 1 комп‘ютер» та «Росток»
1-4 класи
Схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з педагогіки та методики початкового навчання Науково – методичної ради з питань освіти МОН, молоді та спорту України (лист ІІТЗО від 07.1211 р. № 1.4/18-Г-811)
Автори: Л. Журавльова
Т. Проценко

Програма рекомендована для позакласної роботи, 2 години на тиждень за рахунок варіативної складової навчальних планів.
2-4 класи
Схвалено для використання у навчально-виховному процесі Міністерством освіти і науки України Протокол № 4 від 06. 05. 2008 р.
Коршунова О. В.
Інформатика.   2-4   класи:   Навчально-методичний   посіб­ник. — Харків: ФОП Співак Т. К., 2008. — 368 с. ISBN 978-966-2192-06-3
2-4 класи
Схвалено комісією з інформатики Науково-методичної ради
з питань освіти Міністерства освіти і науки України»
(протокол № 1 від 13.01.2011 р.)
автор О.П.Антонова

Звертаємо увагу! Вчителям, що будуть працювати з учнями 5 класів необхідно обов’язково ознайомитися зі змістом програми, що була опанована  учнями  на протязі навчання з 2 по 4 класи (зверніть увагу, що саме ці учні у 2 та 3 класів навчалися за першою версією програми, тобто до процесу її розвантаження). Наводимо зміст тем, що вивчалися за чинною на той час програмою:
2 клас
Зміст навчального матеріалу
 Комп’ютери та їх застосування.  (3 год.)
Сучасні комп’ютери та їх застосування. Правила поведінки і безпеки життєдіяльності (БЖ) в комп'ютерному класі.
Основні складові  комп’ютера. Початкові навички роботи з комп’ютером. (9 год.)
Складові комп’ютера (системний блок, пристрої введення (миша, клавіатура), пристрої виведення (монітор, принтер)).
Підготовка комп’ютера до роботи. Коректне завершення роботи з комп’ютером. Поняття про програму. Робочий стіл. Запуск програми на виконання з Робочого стола. Вікно програми. Завершення роботи з програмою.
Миша.
Наведення вказівника, вибір об’єктів, переміщення об’єктів, подвійне клацання.
Робота з програмами на розвиток логічного мислення та відпрацювання навичок роботи з мишею.
Клавіатура.
Клавіатура комп’ютера. Призначення основних клавіш.
Поняття про повідомлення, інформацію  та інформаційні процеси. (5 год.) 
Поняття про повідомлення. Сприйняття людиною повідомлень. Інформація. Інформаційні процеси: отримання,  зберігання, опрацювання  і передавання повідомлень.
Різні пристрої, що використовуються для роботи з повідомленнями.
Короткі історичні відомості (від абака до нетбука).
Робота з розвиваючими програмами.
Алгоритми і виконавці. (4 год. )
Спонукальні речення. Ознайомлення з поняттям команди. Команди і виконавці. Ознайомлення з поняттям алгоритму. Виконавці алгоритмів. Алгоритми в нашому житті.
Об’єкти.  Графічний редактор.(8 год. )
Об’єкти. Властивості об’єктів, значення властивостей.
 Графічний редактор. Створення об’єктів в середовищі графічного редактора, змінення значень їх властивостей. Комбінування об’єктів, створення зображень. Додавання тексту.
Збереження зображень. Відкриття збережених зображень у редакторі.
Комп’ютерна підтримка вивчення навчальних предметів. (4 год. )
Робота з комп‘ютерними програмами на підтримку вивчення  української мови, іноземної мови, математики, образотворчого мистецтва, музики тощо.
Повторення і систематизація навчального матеріалу. Резервний час. (2 год. )
3 клас
Зміст навчального матеріалу
Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 2-й клас. (2 год. )
Інформаційні процеси і комп’ютер. (4 год. )
Способи  подання повідомлень (текстовий, графічний, звуковий, відео, умовні жести та сигнали, комбіновані). Носії повідомлень. Дані. Опрацювання та зберігання даних  за допомогою комп’ютера. Поняття про символи та їх кодування . Кодування та декодування повідомлень.
Робота з програмами на опрацювання даних та повідомлень.
Файли та папки. Вікна та операції  над вікнами. (4 год. )
Поняття файлу та папки. Вкладенні папки. Перегляд вмісту папок.
Основні об’єкти вікна (рядок заголовка, кнопки керування, робоча область). Операції над вікнами. Поняття меню. Контекстне меню. Різні способи запуску програм на виконання.
Робота з розвиваючими програмами.
Пошук даних в Інтернеті. (6 год. )
Поняття про комп’ютерну мережу. Поняття про Інтернет. Знайомство з програмою- браузером. Поняття веб-сторінки, її адреси. Гіперпосилання.
Правила пошуку даних в Інтернеті. Збереження даних, знайдених в Інтернеті. Авторське право та Інтернет. Безпечна робота в Інтернеті.
Робота з  презентаціями. (7 год. )
Презентація та слайди.
Середовище редактора презентацій. Відкриття презентації та її запуск на перегляд. Текстові та графічні об’єкти слайдів. Переміщення об’єктів на слайді. Створення та редагування текстових об’єктів. Вставляння  зображень та тексту. Форматування текстових і графічних об’єктів слайду.  Збереження презентацій.
Створення простих презентацій.
Алгоритми і виконавці. (5 год. )
Алгоритми і виконавці. Середовище виконання алгоритмів. Складання алгоритмів для виконавців.. Словесне подання алгоритмів.
Створення проектів (4 год. )
Поняття навчального проекту. Етапи виконання навчального проекту.
Повторення і систематизація навчального матеріалу. Резервний час. (3 год. )
4 клас
Зміст навчального матеріалу
Повторення, узагальнення і систематизація навчального матеріалу за 3-й клас (1 год. )
Файл. Папка. Операції над папками і файлами.  ( 3 год.)
Створення і видалення папок, видалення файлів. Копіювання файлів та папок.
Опрацювання тексту  на комп’ютері. (7 год.)
Тексти і текстовий редактор. Середовище текстового редактора. Відкриття та створення   текстового документа. Редагування тексту. Правила введення тексту.  Форматування тексту.
Копіювання і переміщення фрагментів тексту.
Вставлення зображень у текстовий документ. Збереження текстового документа.
Графічний редактор. (4год)
Графічні редактори та їх призначення.
Середовище графічного редактора. Панель інструментів. Палітра. Колір фігури і колір фону. Створення простих графічних зображень. Збереження зображень.  Вставлення підпису до малюнка. Зміна кольору й розміру шрифта.
Безпека дітей в Інтернеті. (5 год)
Правила безпечного користування Інтернетом при пошуку  інформаційних матеріалів (повідомлень).
Веб-сторінки для дітей. Дитячі бібліотеки. Навчаємось онлайн. Малюємо онлайн.
Електронне спілкування. Безпека спілкування в спільнотах.
Висловлювання. Алгоритми з розгалуженням і повторенням. (8 год.)
Висловлювання. Істинні та хибні висловлювання. Логічне слідування «Якщо – то – інакше».  Аналіз тексту задачі. Алгоритми з розгалуженням. Створення та виконання алгоритмів з розгалуженням для виконавців у визначеному середовищі. Алгоритми з повторенням. Створення та виконання алгоритмів з повторенням у визначеному середовищі.
Робота з  презентаціями. (4 год. )
Комп’ютерна презентація, її об’єкти. Середовище редактора презентацій.
Робота з об’єктами на слайдах презентації. Анімаційні ефекти у комп’ютерній презентації. Розробка плану створення презентації на задану тему.
Створення презентацій на основі шаблону.
Повторення та узагальнення вивченого у 4-му класі  (3 год. )

Навчально-методичне забезпечення
По перше, доповнено складові навчально-методичного комплекту з інформатики, комплектом підручників для  4 класу.  Детальніше..  
Варто зауважити, що домашнє завдання з інформатики в початковій школі є не обов`язковим, але вчитель обирає такі завдання, які сприяють розвитку логічного мислення й підвищенню зацікавленості предметом інформатика та іншими навчальними предметами, та рекомендує виконати учням за бажанням.
Тому рекомендуємо для використання збірники завдань для оцінювання навчальних досягнень учнів з інформатики для 3 та 4 класів (авт.. Морзе Н.В., Барна О.В., Большакова І.О., Вембер В.П.):
ü Перевірка предметних компетентностей. ІНФОРМАТИКА 3 КЛАС
ü Перевірка предметних компетентностей. ІНФОРМАТИКА 4 КЛАС
Навчальні посібники містять завдання для визначення предметних компетентностей з інформатики, якими мають володіти учні 3 та 4 класу для розв'язування життєвих та навчальних проблем. Виконання пропонованих завдань дасть змогу визначити здатність учнів актуалізувати, відбирати, інтегрувати й застосовувати в конкретній життєвій або навчальній ситуації, в тому числі проблемній, набуті знання, способи діяльності щодо використання ІКТ. У посібниках є також інструменти для формувального оцінювання.
Вказані посібники схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах комісією з педагогіки та методики початкового навчання Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (лист Інституту інноваційних технологій і змісту освіти від 24.06.2015 р. № 14.1/12-Г-553).
Робота за комп’ютером — це завжди творчий процес, який вимагає не тільки вміння діяти за готовими правилами (до чого найчастіше долучаються молодші школярі під впливом репродуктивного або пояснювально- ілюстративного методу навчання), а потребує самостійності у визначенні плану майбутніх дій, прийнятті рішень, аналізу отриманих результатів. Це новий вид навчальної діяльності для молодшого школяра. Комфортне навчальне середовище дозволяє школярам швидко долати невпевненість у своїх діях, призводить до активізації творчої, навчально-пізнавальної діяльності учнів. Застосовуючи існуючі програмні засоби, не виділяючи окремих уроків на вивчення клавіатури, розвиваючи розумові здібності дитини, а саме: пам’ять, увагу, наочно-образне і логічне мислення, можна допомогти дитині краще і швидше засвоїти шкільний матеріал. А під час роботи з навчальними комп’ютерними програмами діти отримають навички роботи з клавіатурою і мишкою, початкові навички редагування текстів. Утім, у дитини в системі таких уроків, формується уявлення про комп’ютер як про робочий інструмент, помічник у навчанні й роботі, учні починають розуміти, що інформатика — це також серйозний шкільний предмет.
Для роботи у 4 класі можливо використовувати комп’ютерну підтримку навчально-методичного комплекту «Інформатика – 4» (авт.. М.М. Корнієнко, С.М. Крамаровська, І.Т. Зарецька)  
За ініціативи Міністерства освіти і науки України відкрито Інтернет-портал "Острів знань" (www.ostriv.in.ua). Він досить швидко поповнюється різноманітними навчальними і розвивальними матеріалами. Для отримання доступу до навчальних матеріалів з інформатики слід на головній сторінці порталу обрати посилання Школа - Навчання – Додаткові матеріали - шкільні предмети – Інформатика. Передбачається, що з кожного навчального предмету будуть доступні затверджені МОН програми і підручники в електронному вигляді та допоміжні матеріали до уроку.  Посилання
Програмне забезпечення
Сьогодні в навчальних закладах є велике різноманіття програмного забезпечення: від програм, які встановлені разом із поставкою техніки, до сучасних програмних рішень, в тому числі і хмарних та вільно поширюваного програмного забезпечення. Пропонуємо для роботи пакет OO4kids.
 Вибір пакету OO4kids зумовлений декількома причинами:
1) за рекомендацією освітніх інституцій ЮНЕСКО його використовують понад 30 держав світу для навчання молодших школярів;
2) він має українськомовну локалізацію та є ПЗ із відкритим кодом. Його завантаження здійснюється «під технічні характеристики ПК та операційну систему» з офіційного сайту;
3) до пакету входять графічний редактор, редактор презентацій, текстовий редактор, редактор електронних таблиць, що відкриваються з одного програмного вікна (на малюнку) та містять набір інструментів, що реалізують дії, передбачені програмою.
         кросплатформний графічний редактор OOo4Kids Draw надає можливість розвинути навички конструювання у молодших школярів,  засвоїти основні операції з комп'ютерними об'єктами та створити власні ілюстрацій для оформлення текстових документів та презентацій;
         так, як в 3 класі тема «Електронні презентації» уже була розглянута на прикладі Microsoft Power Point, то у 4 класі учні знайомляться з OOO4Kids Impress, саме так називається редактор презентацій, що входить до пакету програм  OOo4Kids.
 Починаючи з 4 або 5 класу вивчення офісного пакету можливе на базі розглядуваного «дитячого офісного пакету»
Організація навчального процесу
Рекомендації вчителю щодо організації навчальної діяльності учнів на заняттях з інформатики в початковій школі
1.     З метою економії часу матеріали, які розміщені в Інтернеті, можуть бути підготовлені вчителем або методистом з інформатизації навчання школи заздалегідь і використані на уроці як матеріали, що вже розміщені на диску.
2.     Урок слід розпочинати з організаційної хвилинки, під час якої нагадати дітям правила поведінки в кабінеті.
3.     Обладнання комп’ютерного робочого місця повинно відповідати санітарним нормам і правилам.
4.     Розміщення комп’ютерних столів необхідно провести таким чином, щоб струмопровідні частини пристроїв і системи з'єднань були звернені до стіни приміщення.
5.     Для профілактики травматизму дітей провідники необхідно розміщувати в спеціальних коробах, а розетки – за вертикальною стінкою комп’ютерного столу.
6.     Кабінет повинен бути обладнаний пристроєм для автоматичного відключення електроживлення.

7.       Залишати дітей в комп’ютерному класі без учителя категорично заборонено. 

Немає коментарів:

Дописати коментар